Uusi vuosi ja vanhempi tapaus kesältä 2005, Formverk
Myönnän.
Minä, nti Virtanen, olen lyönyt laimin blogiani. Viime merkinnästä on
jo kuukausi aikaa, mutta siihen löytyy omat syynsä. Opiskelut veivät
kaiken aikani - esseitä, ryhmätöitä, ryhmätöiden esittelyitä,
välitenttejä, tenttejä. Noin kuukauden ajan kuljin kodin ja koulun
välillä, ja sosiaalinen elämäni rajoittui opiskelukavereihin ja herra
Virtaseen. Näistä syistä johtuen en käynyt juurikaan missään, joten
mitään raportoitavaakaan ei syntynyt. Ihan eristyksissä en tietystikään
elänyt, mutta ruokakaupoissa asioidessa kokee harvemmin mitään elämää
suurempia elämyksiä, vaan palvelu on neutraalia tai ainakin
tyydyttävää. Kuitenkin nyt uuden vuoden 2006 vaihduttua olen taas
saanut kiinni normaalista elämästä, johon sisältyy muutakin kuin vain
opiskelua, ja pyrin raportoimaan palveluiden onnistumisista tai
epäkohdista aina sellaisen osuttua kohdalleni. Varokoot kaik
nyrpeänaamaiset kassattaret, jotka kohdalleni osuvat!
Blogin
uusi vuosi alkaakin pohtimalla pienempien ja kalliimpien putiikkien
myyjien asennetta asiakkaisiin. Omat kokemukseni ovat olleet useimmiten
hyvinkin negatiivisia, ja yhtenä erinomaisena esimerkkinä on Annankatu
5:ssä sijaitseva designliike Formverk. Yrityksen nettisivuilla
kehotetaan ystävälliseen sävyyn: "Tervetuloa tutustumaan suomalaisen
suunnittelun kärkituotteisiin!". Viime kesällä kävinkin tutustumassa
yrityksen tuotteisiin, mutta tervetulleeksi en itseäni kokenut. Pitkän
työpäivän jälkeen liikkeen ohi kävellessä huomasin ikkunassa
lehtitelineen, joka pelastaisi asuntomme Helsingin Sanomat -tulvalta ja
kaaokselta. Kävelin sisään liikkeeseen aikomuksenani ostaa lehtiteline
saman tien. Ostoaikeeni kuitenkin jäivät, kun liikkeen Tympeä Naismyyjä
söi tiskin takana jugurttia, eikä kiinnittänyt minuun, potentiaaliseen
asiakkaaseen, mitään huomiota. Hintaa kysyessä sain lyhyen viileän
vastauksen ja rahallista maksukykyäni arvioivan katseen. Lopuksi myyjä
katosi jonnekin, jolloin minäkin poistuin paikalta, kuitenkin vain
palatakseni seuraavana päivänä paremmin valmistautuneena.
Seuraavana päivänä kävelin Formverkiin kalliimmat merkkivaatteet
päälläni ja maailmanvalloittajan ilme kasvoillani. Onnekseni paikalla
oli sama Tympeä Naismyyjä, kuin edellisenä päivänä. Tympeä Naismyyjä ei
kuitenkaan enää ollutkaan tympeä, vaan minut huomattuani sipsutti
luokseni mairea hymy naamallaan kysellen kuinka voisi auttaa.
Vahingoniloisena ilmoitin selviäväni yksinkin, ja jätin Naismyyjän
palloilemaan taustalle. Katsoessani jotain tuotetta ilmestyi hän siihen
selostamaan myyntipuheitaan, mutta nyt oli minun vuoroni olla tympeä,
enkä kiinnittänyt myyjään mitään huomiota. Naismyyjän sipsuttaessa
taustalla perässäni siirryin tiskille ja maksoin tuotteet sanomatta
mitään, jonka jälkeen jätin Naismyyjän kassan taakse kummastuneen
näköisenä. Ovea kohti kävellessäni tunsin kylmän katseen porautuvan
selkääni, mutta suuri ja leveä hymy kiri kasvoilleni siitä huolimatta -
tai oikeastaan juuri sen takia.
Miksi ylimielinen ja
kylmäkiskoinen asennoituminen asiakkaisiin tuntuu olevan pienten ja
kalliiden myymälöiden ongelma? Nuoret ovat näpistelijöitä, jotka eivät
osta mitään, vaan hypistelevät kaikkea sotkien paikat ja normaalisti
pukeutuvalla henkilöllä ei kuitenkaan ole varaa tuotteiden ostamiseen -
ainakaan niiden kalliimpien, joten miksi edes vaivautua! Vain ne saavat
palvelua, joilla varallisuutta myös näyttää olevan. Tällöin ruostuneet
suupielet voidellaan maireita hymyjä varten, ja asiakas on palvelemisen
arvoinen. Yleistäminen on typerää ja huono tapa, mutta huonon
asiakaspalvelun saaminen tällaisissa myymälöissä on pikemminkin sääntö
kuin poikkeus. Toivottavasti joskus voin todeta tilanteen kääntyneen
toisinpäin, ja tuntea itseni tervetulleeksi pikkuputiikeihinkin
joutumatta Tympeiden Myyjien mulkoiltavaksi.
maanantai, 9. tammikuu 2006
Kommentit